Du er her:

Alle kan lære af unge med autisme

15. maj 2019

Som et led i DH's kampagne for at gøre folketingspolitikerne opmærksomme på handicapområdet var Sofie Carsten Nielsen (R) inviteret til Høje Taastrup Gymnasium for at lære om stedets særlige ASF-klasser. Her begynder flere elever tit uden venner og håb for fremtiden, men med den rette indsats, kan de blomstre.

”Jeg har den grundregel, at hvis man hilser på alle, så gør man ikke noget galt,” siger Simon Malund med et animeret smil.


Han giver hånd til sin rektor, sin lærer og til de fremmødte gæster, der i dag tæller et par journalister, en DH-formand og den tidligere uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (R).


Det samme gør Amanda Kirk Pedersen. Hun og Simon er elever på Høje Taastrup Gymnasium. De går i 3.g i nogle særlige ASF-klasser, som gymnasiet har tilbudt i et årti.
De er eksempler på, hvor godt det kan gå, hvis man underviser på en fleksibel måde.

Simon Malund går i 3.g på ASF-linjen på Høje Taastrup Gymnasium, pressefoto

Simon Malund går i 3.g på ASF-linjen på Høje Taastrup Gymnasium. Pressefoto


Klasselokaler med safe spaces

De har taget pause fra deres eksamenslæsning for at vise rundt på deres gymnasium. Her har de deres egen afdeling, som man finder for enden af en vindeltrappe. Heroppe er der særlige klasselokaler, hvor hver elev har en rummelig bås, som de kan indrette lidt som de vil. Der hænger tegninger på nogle af væggene, og andre båse har grafer, ringbind og undervisningsmaterialer.


Amanda Kirk Pedersen fortæller, at hun før i tiden har været meget indelukket, men at hun er blevet meget mere social af at gå på gymnasiet. Her er der blevet taget hensyn til hende. I 2.g fik hun hjælp til at komme ud af sin skal, da hun fik ansvaret for at tage sig af et brobyggerhold. Det hjalp hende til at blive bedre til at tale med fremmede, og det er også derfor, hun står foran os i dag, siger hun og griner.

Amanda Kirk Pedersen går i samme type klasse som Simon Malund. Pressefoto

”Det er godt at se, at et sted som Høje Taastrup har opbygget en masse viden om autisme. Den viden bør komme bredere ud, for der findes såmænd også unge med autisme i Vestjylland, og der er mange unge med handicap, der ikke får en uddannelse,” siger DH-formand Thorkild Olesen og henviser til et problem, der opstår, når skoler skal have informationer om ASF.

Styrelse med lukket adgang

Socialstyrelsen (VISO) må nemlig kun give detaljerede informationer til kommunerne, selvom Socialstyrelsen er det statslige organ, der skal indsamle og rådgive på området.

”Det viser noget om silotænkningen,” siger Sofie Carsten Nielsen og fortæller om sit ønske om et uddannelsessystem, hvor man ikke kun underviser på én måde. ”Det bliver ikke nemt, og det bliver dyrt. Men der adgangen [til socialstyrelsen] en oplagt udfordring.”


”Jeg så også gerne, at man laver et slags permanent uddannelsesråd, ligesom man gør med de økonomiske vismænd – de må også gerne være kvinder. Men det er vigtigt, fordi vi alle kommer igennem uddannelsessystemet, og at vi jo også skal lære mere, når vi er færdiguddannede.”


DH vil gerne takke gymnasiet og Sofie Carsten Nielsen for møde, og man vil ligeledes gerne byde sig til, hvis Sofie Carsten Nielsen lykkes med at oprette et uddannelsesråd, siger Thorkild Olesen.

 

Hør Sofie Carsten Nielsen fortælle om sit møde med eleverne her