Søg

Privatlivs- og Databeskyttelsespolitik

Hos Danske Handicaporganisationer (”Danske Handicaporganisationer/DH”, ”os”, ”vi” eller ”vores”) tager vi databeskyttelse alvorligt. Vi indsamler og behandler personoplysninger, og derfor har vi udformet denne Privatlivs- og Databeskyttelsespolitik. Her kan du læse nærmere om DH's behandling af dine personoplysninger, når du besøger vores hjemmeside, er en medlemsorganisation/samarbejdspartner, er ansøger til Handicapparkeringskort og/eller Ledsagekort eller på anden vis interagerer med os.

Baggrund og hvem du kan kontakte - den dataansvarlige

Danske Handicaporganisationer (fremover kaldet DH) er handicapbevægelsens paraplyorganisation og har 36 medlemsorganisationer med cirka 400.000 medlemmer.

Behandlingen af personoplysningerne sker i overensstemmelse med den danske Databeskyttelseslov og EU-Databeskyttelsesforordningen (GDPR). DH er dataansvarlig for de oplysninger, som vi registrerer og behandler om dig.

DH har ikke og skal ikke have en databeskyttelsesrådgiver.

DH finder, at det er vigtigt gennem en effektiv databeskyttelse og god information til de registrerede at medvirke til, at der er tillid til DH's ydelser og administration. DH vil derfor ikke alene overholde lov- og myndighedskrav, men vil som et kvalitetselement tilbyde en sikker behandling af persondata for aktive i DH’s lokalafdelinger, medarbejdere og andre samarbejdspartnere.

Hvis du har spørgsmål om, hvordan vi behandler dine persondata, eller hvis du ønsker at benytte dig af dine rettigheder efter lovgivningen om indsigt i de registrerede oplysninger, retten til berigtigelse, sletning af fejlagtige oplysninger, sletning af oplysninger eller retten til begrænsning af behandling af oplysninger, skal du rette henvendelse til den dataansvarlige.

Dataansvarlig

Jesper Kejlhof
Danske Handicaporganisationer
Blekinge Boulevard 2, 2630 Taastrup
Telefon: 30 73 75 75
E-mail: jk@handicap.dk

Nedenfor kan du læse om de oplysninger, vi indsamler, til hvilke formål vi bruger dem, og hvordan vi behandler oplysningerne og dine rettigheder.

Hvem henvender politikken sig til?

DH's Privatlivs- og Databeskyttelsespolitik henvender sig til to forskellige målgrupper. 

  • Medlemmer af DH (medlemsorganisationer)
  • Folk, der indgår i samarbejde med os, herunder køber ydelser af DH Brugerservice, såsom Handicapparkeringskort og Ledsagekort, eller på anden vis interagerer med os

Formål

Formålet med Privatlivs- og Databeskyttelsespolitikken er at oplyse personer og samarbejdspartnere, hvordan DH behandler oplysninger. Formålet med at indsamle data er at kunne rådgive korrekt overfor medlemmer og samarbejdspartnere.

Registrering og behandling af oplysninger, retsgrundlag og samtykke

For begge målgrupper gælder, at DH bruger samtykke som grundlag for behandling af personoplysninger om dig. Retsgrundlaget for behandling af personoplysningerne findes i Databeskyttelsesforordningens (GDPR) Artikel 6, stk. 1, Litra A samt Artikel 9, stk. 2, Litra A.

Nedenfor kan du læse, hvilke oplysninger vi behandler om medlemmer af DH og med hvilke formål. Under ”Kategorier af personoplysninger, som DH behandler” går vi i dybden med alle oplysninger, vi indhenter om dig, når du indgår i samarbejde med DH Brugerservice.

Behandlingsaktiviteter for medlemsorganisationer

Inden en organisation kan blive medlem af DH, skal formelle krav opfyldes. De formelle krav kan læses i DH's vedtægter. Opfylder en interesseret organisation vedtægternes kriterier, fremsender organisationen vedtægter, regn­skab og årsberetning samt øvrigt materiale, som organisationen finder relevant.

Her rettes en ansøgning om optagelse til bestyrelsen, som forelægger spørgsmålet om optagelse på førstkommende ordinære repræsentantskabsmøde.

Du kan læse om hele proceduren for optagelse af medlemsorganisationer her

Vi indsamler data på hver medlemsorganisation, som arkiveres sammen med data på vores andre medlemsorganisationer. Her gælder oplysninger:

  • Navn på organisation 
  • Adresse
  • E-mail
  • Telefonnummer
  • CVR-nummer
  • Kontooplysninger (for indbetalen til årligt kontigent)
  • Vedtægter
  • Regn­skab
  • Årsberetning

Vi bruger disse oplysninger for at sikre, at en organisation opfylder DH's kriterier til at blive/forblive medlem samt at kunne komme i kontakt med organisationen ved opståede behov for oplysninger, såsom medlemstal, regnskab, drift. Her gælder Databeskyttelsesforordningens (GDPR) Artikel 6, stk. 1, Litra A og B samt Artikel 9, stk. 2, Litra A.

Samtykke og tilbagetrækning af samtykke

Udover det nævnte retsgrundlag for behandlingen (Databeskyttelsesforordningens (GDPR) Artikel 6, stk. 1, Litra A samt Artikel 9, stk. 2, Litra A.) har vi valgt at anvende samtykke fra dig som grundlag for behandling af dine personoplysninger. Samtykke følger hjemmel i Databeskyttelsesforordningens (GDPR) Artikel 6, stk. 1, Litra A og Databeskyttelsesforordningens (GDPR) Artikel 9.

Ved afgivelsen af samtykket er du blevet gjort opmærksom på, at du til enhver tid kan trække dit samtykke tilbage. For at trække samtykket tilbage kan du skrive en e-mail til vores dataasvarlige Jesper Kejlhof på jk@handicap.dk og skrive, at du ønsker at tilbagetrække dit samtykke.

Du skal dog være opmærksom på, at det tilbagetrukne samtykke ikke berører lovligheden af den behandling, der er baseret på samtykke inden tilbagetrækningen. Det kan endvidere være en betingelse, for at vi kan kommunikere med dig, at DH har dit samtykke til behandling af personoplysninger.

Kategorier af personoplysninger, som DH behandler

Hvis du kontakter os via vores hjemmeside, e-mail eller på anden vis, vil vi behandle dine personoplysninger for at kunne besvare din henvendelse. Vi behandler typisk følgende personoplysninger om dig: navn, e-mail, telefonnummer.

Behandlingsgrundlaget er Databeskyttelsesforordningens (GDPR) Artikel 6, stk. 1, Litra F, da det er nødvendigt for at kunne besvare din henvendelse og kommunikere med dig.

Har du skrevet til DH Brugerservice, og din henvendelse drejer sig om en personlig sag, behandler vi udover navn, e-mail og telefonnummer ligeledes dit/rette vedkommendes CPR-nummer, adresse og oplysninger om pårørende. Det gør vi for at sikre en entydig identifikation af dig, for eksempel i forbindelse med indbetalinger til Handicapparkeringskort og/eller Ledsagekort. Det sker med henvisning til Databeskyttelsesforordningens (GDPR) Artikel 11, stk. 2 Nummer 2.

Vi registrerer følsomme personoplysninger omfattet af Databeskyttelsesforordningens (GDPR) Artikel 9, stk. 1 om dig med hensyn til helbredsoplysninger. Derimod registrerer vi ikke følsomme personoplysninger om race, etnisk oprindelse, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, genetiske data, biometriske data, seksuelle forhold eller seksuel orientering. Hvis det kan forekomme, at DH registrerer sådanne personoplysninger, vil det kun ske efter samtykke fra dig.

Hvor vi er pålagt ved lov at behandle dine personoplysninger, behandles de med hjemmel i Databeskyttelsesforordningen (GDPR) Artikel 6, stk. 1, Litra C (retlig forpligtelse). 

Tidsperiode til opbevaring af data

Vi indsamler personoplysningerne direkte fra dig og opbevarer dem kun så længe, det er nødvendigt for at opfylde ovenstående formål. Skriver du til os via vores kontaktformular, opbevarer vi dataen i 3 måneder. Herefter slettes henvendelserne automatisk.

For data der ikke slettes efter 3 måneder gælder forældelsesfrsiten i henhold til Databeskyttelsesloven, som er op til 5 år fra ekspeditionen.

Videregivelse af oplysninger

DH videregiver ikke dine personoplysninger til andre, medmindre du har givet samtykke, eller hvis DH er forpligtet ifølge dansk lovgivning til at videregive personoplysningerne.

Har du kontaktet os via vores kontaktformular på hjemmesiden, har vi videregivet dine oplysninger til Operate A/S, som er vores CMS-udbyder. Det er deres operative system, der gemmer henvendelser, som vi én gang om måneden går ind og sletter.

Køber du ydelser af os (Handicapparkeringskort, Ledsagekort, Fornyelse af ledsagekort eller Institutionskort), samtykker du til, at DH må videregive personoplysninger om dig (navn, adresse, e-mail og eventuelt telefonnummer) til vores samarbejdspartnere Capacit A/S, der står for vores IT-system samt INNOGRAPHIC ApS, der står for trykning og forsendelse af det specifikke kort. 

Her gøres du i processen bekendt med, at dine helbreds- og sundhedsoplysninger ikke direkte vil blive videregivet, men at de vil kunne fastslås ved angivelse af hvilken type parkeringskort, ansøgningen omhandler. DH har indgået en databehandleraftale med samarbejdspartneren, INNOGRAPHIC ApS, CVR-nr. 31174996, for at sikre fortrolig behandling af personoplysninger hos dem.

Ved køb af ydelser samtykker du samtidig til, at DH må videregive navn, adresse, telefonnummer, e-mail, CPR-nr samt helbreds- og sundhedsoplysninger til Danmarks Statistik.

Har du specifikt ansøgt om Storebælt Handicap, videregiver vi dine oplysninger til Storebælt A/S. I et samarbejde med Storebælt står DH for ansøgningsproces og bevillingen af Storebælt Handicap. Hvis du har skrevet spørgsmål om Storebælt Handicap til os via kontaktformular, bliver også de oplysninger videregivet til Operate A/S, som er vores CMS-udbyder. 

Hjemmesidetracking

Når du benytter vores hjemmeside eller vores andre digitale kanaler, indsamler vi data om dig. Den data bruger vi til at forbedre din oplevelse af DH digitale platforme og til at målrette indhold og markedsføring til dig.

Her anvender vi det eksterne marketingsværktøj Matamo Analytics, som er et New Zealandsk analyseværktøj. Men de er cookieless. Det vil sige, at de indsamler og analyserer anonyme data uden identifikationer, såsom IP-adresse. Alle brugere "skjules" til anonyme brugere, og herfra kan vi gå ind at se, hvilke sider den enkelte bruger har besøgt, hvornår hjemmesiden er benyttet (dato og tidspunkt), om det gøres fra en mobilenhed eller en browser og hvilket operativsystem, det enkelte device opererer med.

DH modtager ugentligt en rapport fra Matomo Analytics med oplysninger om resumé af besøg på hjemmesiden, lande, handlinger på siden, downloads med mere.

Videregivelse af oplysninger

New Zealand står på EU kommissionens liste over sikre tredjelande, hvorfor overførelse i medfør af Databeskyttelsesforordningen (GDPR) Artikel 45, stk. 1 anses for lovlig.

Særligt om nyhedsbreve - DH-brevet, Internationalt Nyt fra DH

Samtykke til behandling af personoplysninger

I forbindelse med udsendelse af nyhedsbreve har vi brug for dit samtykke til, at vi må behandle dine personoplysninger i overensstemmelse med Databeskyttelsesforordningen (GDPR) Artikel 4, stk. 11 og Artikel 7 i henhold til gyldig samtykke.

DH-brevet

Formålet med DH-brevet er at udsende informationer og nyheder af relevans for dem der er tilmeldt til vores nyhedsbrev. Her har vi brug for dit samtykke til to formål: 1) Samtykke til at udsende nyhedsbrevet og 2) at forbedre DH-brevet. Det gælder i form af emnevalg, både overordnet og i forhold til specifikt indhold, udsendelsestidspunkt og optimeringsbehov til forskellige devices. I selve tilmeldingen til DH-brevet står afsnit om samtykke beskrevet mere udførligt. Se tilmelding til DH-brevet her.

Ved at give aktivt samtykke til DH-brevet bekræfter du samtidig vores Privatlivs- og Databeskyttelsespolitik. Her behandler vi almindelige personoplysninger i form af minimum din e-mail. Men derudover kan vi indsamle følgende oplysninger: Hvornår du har tilmeldt dig nyhedsbrevet, hvor mange gange du har åbnet det enkelte nyhedsbrev, hvornår du har åbnet nyhedsbrevet, hvilke links du har klikket på, hvor du geografisk befinder dig, når du åbner nyhedsbrevet og hvilket device, du bruger, når du læser nyhedsbrevet.

Overførsel af personoplysninger til usikre tredjelande

Som dataansvarlig har vi pligt til at give dig en række informationer for at sikre, at du kan træffe sin beslutning på et oplyst grundlag. I henhold til Databeskyttelsesforordningens (GDPR) Artikel 13, stk. 1, Litra F agter vi at overføre dine personoplysninger til et tredjeland. Det gør vi, da vi benytter Mailchimp til at udsende nyhedsbrevet, der har etableringsland i USA og dermed ikke er på EU-Kommissionens liste over tilstrækkeligt sikre tredjelande.

Der er derfor nogle eventuelle risici ved overførsel af personoplysninger til usikre tredjelande. Dog baseres overførslen på baggrund af Databeskyttelsesforordningens (GDPR) Artikel 46 i forhold til overførsler omfattet af fornødne garantier.

Dog har EU Kommissionen lavet en særlig aftale med USA kaldet ”Privacy Shield”, hvor EU virksomheder og organisationer kan overføre personoplysninger til et amerikansk selskab, såfremt dette er godkendt under Privacy Shield ordningen. MailChimp er med i Privacy Shield.

Vil man gerne vide om et firma er underlagt Privacy Shield, så kan man på siden https://www.privacyshield.gov/ slå amerikanske virksomheder op og se, om de er med i aftalen eller ej.

Internationalt Nyt fra DH

Formålet med Internationalt Nyt fra DH er at udsende nyheder og interessante informationer til de tilmeldte. Formålet med samtykket er at give tilladelser til at udsende nyhedsbrevet og at forbedre nyhedsbrevet. Det gælder i form af emnevalg, både overordnet og i forhold til specifikt indhold og optimeringsbehov til forskellige devices.

Ved at give trykke "Tilmeld" til Internationalt Nyt fra DH samtykker du til, at vi må behandle din e-mail. Den bruger vi til at kunne sende dig nyhedsbrevet. Men derudover indsamler Ubivox som standardindstilling følgende oplysninger på en bruger: Hvornår du har tilmeldt dig nyhedsbrevet, hvor mange nyhedsbreve du har læst i alt, om du har klikket på links i det enkelte nyhedsbrev, din landekode fra hvor du geografisk befinder dig, når du åbner nyhedsbrevet og hvilken enhed, du bruger, når du læser nyhedsbrevet (for eksempel kan registreres "Android Phone", "Microsoft Windows 10 PC", "Apple iPad").

I henvisning til dataoverførsel til tredjelande anvender vi det danske system Ubivox til Internationalt nyt fra DH. Derfor er der ingen overførsel af data til et tredjeland.

Formål og Behandlingsaktiviteter

Vi bruger personoplysningerne i forbindelse med udsendelse af nyhedsbrevene. De brugsdata, vi eventuelt løbende indsamler, såsom hvad du har klikket på, bruger vi til at lave forbedringer af vores nyhedsbreve. For eksempel i form af emnevalg både overordnet og i forhold til specifikt indhold, udsendelsestidspunkt, optimeringsbehov til forskellige enheder.

Adgang til dine personoplysninger

Relevante medarbejdere fra den DH-enhed, der afsender nyhedsbreve, har adgang til de personoplysninger, vi behandler. Derudover har udvalgte kommunikationsmedarbejdere i DH adgang til disse oplysninger med henblik på support.

Afmeldelse og opbevaringstid

Du kan til enhver tid afmelde dig vores nyhedsbreve. Nedenfor kan du se hvordan. 

DH-brevet

Du kan trække dit samtykke til DH-brevet tilbage på tre måder. Enten ved at skrive til vores dataansvarlige Jesper Kejlhof, hvis information du finder under "Dataansvarlig", kommunikationskonsulent Karen Grove på e-mail kkgs@handicap.dk eller ved at klikke på "Tryk her for at framelde dig DH-brevet" i bunden af det enkelte nyhedsbrev.

Når du afmelder dig, vil du ikke modtage flere nyhedsbreve fra os. Derudover sletter vi din e-mailadresse og øvrige oplysninger, du eventuelt har givet os i denne forbindelse. Når du ved afmelding tilbagetrækker dit samtykke, får det først virkning fra dette tidspunkt og påvirker ikke lovligheden af vores behandling op til dette tidspunkt.

Internationalt Nyt fra DH

Du kan trække dit samtykke til internationalt Nyt fra DH tilbage på tre måder. Enten ved at skrive til vores dataansvarlige Jesper Kejlhof, hvis information du finder under "Dataansvarlig", kommunikationskonsulent Tanya Petersen på trp@handicap.dk eller ved at klikke på "Frameld dig dette nyhedsbrev" i bunden af det enkelte nyhedsbrev.

Når du trækker dit samtykke tilbage, får du ikke længere nyhedsbrevet tilsendt, da vi ikke kan undlade at indsamle din e-mail eller slå de indsamlede informationer fra. Derudover sletter vi din e-mailadresse og øvrige oplysninger, du eventuelt har givet os i denne forbindelse. Når du ved afmelding tilbagetrækker dit samtykke, får det først virkning fra dette tidspunkt og påvirker ikke lovligheden af vores behandling op til dette tidspunkt.

Indsigt i egne oplysninger

I henhold til Databeskyttelsesforordningen (GDPR) Artikel 15 har du ret til indsigt i, hvilke personoplysninger om dig, som DH registrerer og behandler. Du skal dog være opmærksom på, at indsigtsretten kun omfatter oplysninger om dig selv og ikke om andre.

Ønsker du at benytte dig af indsigtsretten, skal du rette henvendelse til DH dataansvarlige (se "Dataansvarlig" ovenfor).

Efter Databeskyttelsesforordningen (GDPR) Artikel 12, stk. 3 får du oplysningerne senest inden for en måned efter modtagelsen. Oplysningerne udleveres normalt gratis. Hvis anmodningen om indsigt sker gentagne gange, eller er grundløs, kan du blive opkrævet et gebyr, der dækker de administrative omkostninger, eller DH kan afvise at efterkomme din anmodning.

Dine øvrige rettigheder: Retten til berigtigelse, sletning og begrænsning

I henhold til Databeskyttelsesforordningen (GDPR) Artiklerne 16-18 og 19 har du ret til at kræve berigtigelse af urigtige oplysninger om dig, sletning af oplysninger (retten til at blive glemt) eller retten til begrænsning af behandling af oplysninger, blandt andet mens de undersøges.

For en god ordens skyld skal det nævnes, at DH ikke benytter sig af automatiske individuelle afgørelser, herunder profilering.

Sletning af personoplysninger

DH opbevarer kun oplysninger om dig, så længe det er nødvendigt, for at vi kan samarbejde med dig.

Når vores samarbejde ophører, opbevarer DH dine oplysninger efter forældelseslovens regler, det vil sige i maximalt 5 år, medmindre der er en konkret grund til at bevare oplysningerne længere. For eksempel hvis der er rejst krav over for DH, hvor oplysningerne har betydning for sagen.

Datasikkerhed

DH overholder bestemmelserne i Databeskyttelsesforordningens (GDPR) Artikel 32 om, at institutionen skal gennemføre passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre et sikkerhedsniveau, der passer til forholdene.

Sikkerhedsbestemmelserne er fastlagt i DH's Databeskyttelsespolitik.

Klagevejledning

Ønsker du at klage over DH behandling af dine personoplysninger, kan du sende en klage til Datatilsynet:

Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby
Telefon: 33 19 32 00
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Hjemmeside: https://www.datatilsynet.dk/kontakt

Du kan få hjælp hos Datatilsynet, hvis du har spørgsmål om registrering og anden behandling af personoplysninger. Du kan klage til Datatilsynet, hvis du mener, at en behandling af oplysninger om dig ikke lever op til lovens krav. Hvis du vil klage, kan du henvende dig til Datatilsynet og forklare, hvad du er utilfreds med. Det koster ikke noget at klage.

 

Siden er opdateret februar, 2024