Du er her:

Digitalisering

DH mener, at digitalisering skal være tilgængelig for mennesker med handicap. Derudover skal der være alternative løsninger f.eks. i form af hjælp for mennesker med handicap, der ikke er digitale.

Handicapkonventionens Artikel 9

Udvikling og implementering af digitale løsninger skal udvikles efter standarder for tilgængelighed, så det sikres, at de kan benyttes af personer med handicap.

Baggrund

Digital selvbetjening erstatter personlig betjening og papirbaserede henvendelser i flere og flere sektorer, bl.a. i den offentlige og den finansielle sektor. Det er til fordel for en stor gruppe af personer med handicap, såfremt det sikres, at digitaliseringen er tilgængelig. Men det skaber udfordringer for de grupper af personer med handicap, der ikke er digitale. Disse borgere vil altid have brug for hjælp eller alternativer, når de skal i kontakt med den offentlige sektor. Ligesom de oplever store udfordringer i den finansielle sektor, hvor digitaliseringen i form af bl.a. netbank og NemID erstatter de fysiske bankfilialer og bankbøger. 

DH mener:

  • Digitale løsninger skal udformes efter de relevante standarder/retningslinjer for tilgængelighed for en given teknologi – mange af disse kan findes i den europæiske it-tilgængelighedsstandard for offentlige indkøb (EN 301 549) https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/01.01.02_60/en_301549v010102p.pdf
  • Der skal stilles krav om tilgængelighed i udbudsmaterialet, og løsningerne skal testes løbende og ved udviklingsforløbets afslutning både ved eksperttests og brugertests
  • Sideløbende med de digitale løsninger skal der stilles hjælp og alternative løsninger til rådighed for mennesker med handicap, der ikke er digitale.