Søg
Nyhed

78 kommuner vil i 2022 have en uvildig borgerrådgiver

47 kommuner har fået penge fra sidste års finanslovsaftale til at ansætte en uvildig borgerrådgiver. Det betyder, at 78 af landets kommuner fra 2022 vil have en borgerrådgiver.

Borgerrådgiveren gør mit handicap mindre

DH og DH’s lokalafdelinger har gennem de seneste år arbejdet for at gøre politikere og kommuner opmærksomme på de positive effekter af at ansætte uvildige borgerrådgivere.

Fra næste år vil i alt 78 kommuner have en borgerrådgiver.

Borgerrådgiverne skal styrke borgerens relation til kommunen og bidrage til, at mennesker med handicap i højere grad støttes og rådgives i at få den rigtige hjælp. Derudover skal en borgerrådgiver medvirke til at føre tilsyn og rådgive kommunerne i deres forvaltning af retssikkerheden.

Udbredelse af uvildige borgerrådgivere bakkes op af den juridiske tænketank Justitia. De skriver til deres gennemgang af retssikkerhedsområdet:

”[B]orgerrådgiverne kan spille en stor rolle som tillidsopbyggende mellemmænd mellem borger og kommune, fordi de både kan tage den uformelle dialog med borgerne og hjælpe dem videre i systemet, samtidig med at de kan forebygge fejl og mangler ved at undervise og sparre med sagsbehandlerne i forvaltningen. De fungerer dermed som en slags olie i kommunens tandhjul, der får hele maskinen til at løbe nemmere rundt (…) Justitias analyse anbefaler, at det bliver obligatorisk for alle kommuner at oprette borgerrådgiverordninger, og at det samtidig sikres, at borgerrådgiverne er uafhængige af den forvaltning, som de skal føre tilsyn med (…).” 

Justitia registrerede i en opgørelse fra oktober 2020, at 42 kommuner havde ansat en borgerrådgiver.

I finansloven for 2021 blev der afsat 135 mio. kr. over en fireårig periode til ansættelse af borgerrådgivere i kommunerne. 47 kommuner har fået penge fra puljen, hvoraf 11 kommuner har fået midler til opnormere en eksisterende borgerrådgiverfunktion.

”Vi er begejstrede for udviklingen, som vi ser som et rigtig godt skridt mod at styrke retssikkerheden for mennesker med handicap. Vi så dog gerne, at alle borgere har en uvildig borgerrådgiver i deres kommune,” siger formand for DH, Thorkild Olesen.

Der er i alt tildelt ca. 86,6 mio. kr. Bolig- og Planstyrelsen, der forvalter midlerne, kan på nuværende tidspunkt ikke svare på, hvad der sker med de overskydende midler.

Læs mere i Justitias analyse af retssikkerhedsområdet og tildelingen af midler til borgerrådgivning i link-henvisningerne til højre.

Hvilke kommuner får midler til borgerrådgivning?

Kommuner der har fået tildelt midler til oprettelse af en uvildig borgerrådgiverfunktion: Allerød, Assens, Billund, Brøndby, Brønderslev, Fanø, Fredensborg, Frederikssund, Gribskov, Guldborgsund, Halsnæs, Hedensted, Helsingør, Holstebro, Hørsholm, Ikast-Brande, Jammerbugt,  Kalundborg, Kerteminde, Langeland, Lolland, Lyngby-Taarbæk, Nordfyns, Næstved, Odense, Odsherred, Ringkøbing-Skjern, Silkeborg, Solrød, Stevns, Syddjurs, Thisted, Varde, Vejle, Vesthimmerland og Ærø.

Derudover har følgende kommuner fået tildelt midler til at opnormere deres borgerrådgiverfunktion: Dragør, Esbjerg, Frederiksberg, København, Randers, Ringsted, Roskilde, Slagelse, Svendborg, Vordingborg og Aalborg.

Borgerrådgiverfunktion jf. &65e i Lov om kommunernes styrelse

Midlerne er tildelt efter §65e i Lov om kommunernes styrelse. Bestemmelsen giver kommunerne mulighed for at oprette en uvildig borgerrådgiverfunktion, der kan rådgive og vejlede borgere i kommunen og føre tilsyn med kommunens administration:

”§ 65 e. Kommunalbestyrelsen kan i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om oprettelse af en borgerrådgiverfunktion, der ikke henhører under de stående udvalgs eller økonomiudvalgets umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender. Lederen af borgerrådgiverfunktionen ansættes og afskediges af kommunalbestyrelsen.

Stk. 2. Økonomiudvalget skal, for så vidt angår borgerrådgiverfunktionen, varetage de opgaver, som økonomiudvalget er tillagt efter § 18, stk. 2-4, § 37 og § 45, stk. 1 og 2.

Stk. 3. Borgerrådgiverfunktionen henhører ikke under borgmesterens øverste daglige ledelse af kommunens administration.

Stk. 4. Borgerrådgiverfunktionen kan kun varetage opgaver vedrørende rådgivning og vejledning af borgerne og vedrørende tilsyn med kommunens administration.

Stk. 5. Stk. 1-4 finder tilsvarende anvendelse, hvis kommunen styres efter reglerne i § 64 a, § 64 b, § 65, § 65 a eller flere af de nævnte bestemmelser”.

Emne

Kontakt

Linda Bendix i Handicaporganisationernes Hus

Linda Kilskou Bendix

Chefkonsulent på socialområdet
92 82 04 97