Søg
Internationalt samarbejde

Kurser gav vigtig læring om evalueringsarbejde i Syd og Nord.

Syv danske handicaporganisationer og 20 af deres sydpartnere var i november måned på den online skolebænk for at blive klogere på, hvad det vil sige at have et monitorerings, evaluerings og læringssystem (MEL).

tegning, der illustrerer, at arbejdet med Monitorering, Elvaluering og Læring ikke blot er til for at tilfredsstille donoren - men et redskab til at lære og udvikle egne projekter på gavnlige måder.

”I har allesammen et MEL system. Også selvom I ikke tænker aktivt i det. Men det betyder ikke, at det ikke kan blive forbedret”

Sådan lød en af pointerne på MEL-kurset i November, hvor syv danske handicaporganisationer og 20 af deres sydpartnere blev klogere på, hvad det vil sige at have et monitorerings, evaluerings og læringssystem.

Kurset bød på tre halve dage foran skærmen og to halve dage med ’gruppearbejde’, hvor deltagerne analyserede egne systemer og kom med bud på ideer til forbedring - ideer der nu skal arbejdes videre med.

Mange vil gerne blive bedre til at indsamle og analysere data, men også til at bruge informationer mere aktivt til forbedring af egne indsatser, i fortalerarbejdet og i forhold til medlemmer, lokalafdelinger og andre aktører, man samarbejder med.

Det var anden gang DH afprøvede konceptet med onlinekurser, der samler deltagere på tværs af partnerskaber, landegrænser og forskellige typer indsatser – et koncept der giver nogle helt nye muligheder for at inddrage partnerne i kapacitetsopbygningen og bringe forskellige erfaringer i spil. Og det bliver bestemt ikke sidste gang.

Læring: Konkrete eksempler på MEL-arbejde

Deltagerne delte også gode eksempler på brug af data i deres arbejde. Her får i tre: 

1. I Ghana har døveorganisationen for eksempel trænet journalister, og efterfølgende monitoreret hvordan forskellige medier dækker døve-spørgsmål; en indsigt de bruger til at identificere, hvem de især skal samarbejde med.

2. Flere fortalte, hvordan feed-back eller test efter en træning har ført til store ændringer i den måde, de laver træning på.

3. Andre  delte, hvordan de bruger informationer om deres medlembase og deres adgang til forskellige ydelser til at gå i dialog med lokale embedsmænd om at sikre bedre adgang til ydelser til mennesker med handicap.

Kontakt

Gitte Liebst Robinson i Handicaporganisationernes HUs

Gitte Liebst Robinson

Chefkonsulent
30 20 54 84