Vidensbank
m s
Hastighed:
DH's vidensbank
- HøringssvarUdvidelsen fokuserer ensidigt på kræftområdet og overser dermed de mange patientgrupper, som slås med sygdomsbetingede tandproblemer uden mulighed for tilskud efter sundhedslovens § 166. DH mener derfor, at lovforslaget bør derfor ses som et første skridt mod en større revision.
- HøringssvarHøringssvar fra DH og en række medlemsorganisationer om udvidelse og forenkling af tilskud til tandpleje efter sundhedslovens § 166.
- HøringssvarLæs her DH's høringssvar til lovbekendtgørelse og vejledning om hjælp og støtte til borgere med en hastigt fremadskridende sygdom.
- PolitikpapirHer finder du DH's politikpapir om inklusion i grundskolen
- Notat, PolitikpapirHvert år fordeler Folketingets partier en pose penge til social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet. I notatet kan man læse DH's forslag til prioritering af en del af midlerne.
- RapportDanske Handicaporganisationer (DH) har gennem en lang årrække oplevet et stigende pres på retssikkerheden på socialområdet. Mødet med kommunen er central for, at mennesker med handicap modtager den hjælp samt vejledning og rådgivning om muligheder for støtte, der gør det muligt at leve et selvvalgt og meningsfuldt liv med mulighed for at bidrage og deltage i samfundet.
- Rapport, VejledningAnti-Corruption Code of Conduct, 2021 (PDF-file)
- Rapport, VejledningAnti-Corruption Code of Conduct, 2021 (Word file)
- RapportAE har for Danske Handicaporganisationer (DH) kortlagt omfanget af unge med diagnoser iblandt gruppen af unge uden uddannelse og job, der ikke har en uddannelse udover grundskoleniveau. Resultaterne er belyst i analysen ” Unge med handicap står oftere uden job og uddannelse”. Dette notat viser fordelingen af de 15-24-årige uden job og uddannelse blandt unge med handicap fordelt på bopælskommune i 2018. Gruppen af 15-24-årige, der hverken er i job eller under uddannelse, omfatter unge, der heller ikke har gennemført en uddannelse udover grundskoleniveau.
- RapportI slutningen af 2018 stod cirka 46.000 unge uden en uddannelse eller et job. 40 procent af denne gruppe havde et eller flere handicap. To ud af tre af disse unge med handicap modtager en ydelse. Samtidig har kun omkring halvdelen af de unge med handicap været i gang med enten en gymnasial- eller erhvervsuddannelse. Analysen viser desuden, at der er fire gange så stor risiko for at være uden job og uddannelse som ung, hvis du har et handicap.
- RapportUnge med et psykisk eller fysisk handicap klarer sig markant dårligere i forbindelse med folkeskolens afgangsprøve sammenlignet med jævnaldrende unge. Analysen viser, at hele 41,4 procent af afgangselever med handicap i 9. klasse ikke opnår mindst karakteren 2 i dansk og matematik. Det samme gælder for blot 10,8 procent af afgangselever uden handicap.
- RapportUnge med et psykisk eller fysisk handicap klarer sig markant dårligere i uddannelsessystemet sammenlignet med jævnaldrende unge. Således er unge med handicap i væsentlig lavere grad i gang med en ungdomsuddannelse som 18-årig, og færre unge med handicap har afsluttet en ungdomsuddannelse som 25-årig. Analysen her peger således på, at unge med psykisk eller fysisk handicap klarer sig dårligere i uddannelsessystemet.
- Høringssvar46.000 personer med handicap er klar til at tage et job inden for 2 uger. Det fremgår af beregninger i notatet på baggrund af VIVE-tal.
- HøringssvarDH kommenterer på EU's rådshenstilling om langtidspleje af høj kvalitet.
- PolitikpapirBedre inklusion af personer med handicap på arbejdsmarkedet skaber større arbejdsudbud og velstand. DH har derfor sendt forslag herom til Reformkommissionen, som professor Nina Smith står i spidsen for.
- RapportFokus i denne rapport er adgangsforholdene til de små og mellemstore færger med vægt på forhold, som kan have betydning for mennesker med et handicap. Målet med rapporten er at sætte fokus på de faktiske forhold og motivere til overvejelser om, hvorvidt indretningen af færger er anvendelig for alle, om indretningen følger den samfundsmæssige udvikling for så vidt angår universel design og tilgængelighed, og om der kan indgås kompromiser, når det drejer sig om tilgængeligheden og brugeroplevelsen.
- Politikpapir8 fælles forslag fra DA og DH om at få flere med handicap i job.
- HøringssvarDH er meget positive over for forslaget om, at mennesker med en hastigt fremadskridende sygdom, hvis de søger herom, skal tilbydes hjælp og støtte efter §83, §97, §112 og §116 til en samlet maksimal værdi af 35.000 kr. uden forudgående sædvanlig visitation og uanset, om betingelserne i de pågældende bestemmelser er opfyldt.
- HøringssvarDH's formand Thorkild Olesen kommenterer Udmålingsbekendtgørelsen
- HøringssvarDH mener, at det er overordentlig vigtigt, at børn og unge med handicap får en stemme i forhold, der vedrører deres liv. Når det handler om børn og unge med handicap er det ofte et område, som mange voksne taler om. Men der er ikke stor erfaring med, at børn og unge med handicap selv fortæller, hvilke holdninger og ønsker de har til tilværelsen. Ligesom der ikke er stor erfaring med, hvordan de unges egne synspunkter inddrages.
- HøringssvarDH mener, at bemærkningerne til landsplandirektivet bør have uddybende beskrivelse af betegnelsen ’for alle’.
- HøringssvarDH understreger indledningsvist, at DH ikke ser Ungdomskriminalitetsnævnet som den rette forebyggende foranstaltning for at få børn og unge med nedsat psykisk funktionsevne ud af en kriminel løbebane. DH anbefaler, at børn og unge med svært nedsat psykisk funktionsevne, der kan undtages fra nævnsbehandling altid undtages fra nævnsbehandling. DH er bekymrede for, om alle børn der bør undtages kommer til at blive det i praksis. DH anbefaler samtidig, at betegnelsen ’mental retardering’ slettes fra bemærkningerne. I stedet bruges betegnelsen mennesker med udviklingshandicap.
- HøringssvarDH støtter varmt retten til fem dages omsorgsorlov til lønmodtagere. Det er håndsrækning til dem, der står med ansvaret for at støtte og hjælpe pårørende mv. med alvorlig sygdom og handicap. Desværre er der alvorlige mangler i den måde, retten til omsorgsorlov foreslås gennemført på.
- HøringssvarModregning af ægtefæller og samleveres arbejdsindkomst i førtidspension, seniorpension og folkepension afskaffes. Det støtter DH. Desuden indføres et tre-årigt stop for frakendelser af førtidspension. Det støtter DH også, men vi synes, stoppet for frakendelser skal være permanent.
- PolitikpapirReformen af fleksjob og førtidspension er næsten 10 år gammel. Det er tid til et eftersyn. Læs DH's forslag til at forbedre adgang til og vilkår for fleksjob og førtidspension.