Søg
Nyhed

DH og minister på skolebesøg med fokus på inklusion

Hvordan skaber vi bedre inklusion på skolen? Hvad fungerer godt? Og hvornår er det svært? DH-formand Thorkild Olesen og børne- og undervisningsministeren besøgte en skole i København for at få inputs.

Thorkild og Pernille Rosenkrantz-Theil står på skolegangen og smiler.

I går var Thorkild Olesen tilbage i folkeskolen sammen med børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil. Formålet med besøget var at høre om en skole i Københavns arbejde med at skabe god inklusion.

De blev taget i mod af skolelederen på Øster Farimagsgade Skole på Østerbro, Kirsten Hanne. Hun startede med at fortælle om inklusionsarbejdet på skolen, der skiller sig noget ud fra andre skoler.

Skolen har nemlig et team af personale med specialpædagogisk viden, der fungerer som kompetencecenter for inkluderende læringsmiljøer.

Det betyder, at det ikke kun er på deres egen skole, hvor der arbejdes for at inkludere børn. Men de kan også sende medarbejdere ud på andre folkeskoler i kommunen og hjælpe dem med deres inklusionsindsatser, når der opstår et behov.

Under besøget blev der også talt om, hvor vigtigt det er med specialpædagogisk viden, når inklusionen skal lykkes.

Og det lægger sig helt i tråd med den større evaluering af inklusionsindsatsen i skolen, som ministeriet kom med for tre måneder siden.

Den viste blandt andet, at der fortsat er alt for mange skoler, der har svært ved at løfte inklusionsopgaven.

I evalueringen svarede kun 41 procent af lærerne, at de i høj grad har den tilstrækkelige viden om at inkludere børn med særlige behov.

Og i en undersøgelse, som vi i DH lavede i 2019, der svarede 69 pct. af forældrene til børn med handicap, at lærere og pædagoger ikke har nok viden om barnets handicap.

Skoleleder Kirsten Hansen fortalte også om den københavnske ”Buf Flex-model”. Den giver skoler et økonomisk tilskud til at inkludere et barn, der er i målgruppen for et specialskoletilbud.

Her fortalte hun om eksempler på elever, der var blevet inkluderet i den almindelige undervisning, og som havde klaret sig flot til afgangseksamen.

Men også ventetiden på at få økonomisk hjælp blev drøftet. Når skolen har et barn, der har behov for ekstra støtte, kan det nemt tage halvandet år fra der søges om hjælp, til at den gives.

En unødvendig langtrukken proces, som ikke gavner nogle.

Hele besøget blev afsluttet i en 7. klasse. Her havde flere af eleverne mulighed for at stille spørgsmål. Her var det især mødetider, kantinemad og mobning, de havde brug for at høre mere om.

Emne

Kontakt

Karen Il Wol Knudsen

Karen Il Wol Knudsen

Chefkonsulent på uddannelsesområdet
51 32 86 88