Søg
En lærer står foran et klasseværelse med unge studerende

Unge uden job og uddannelse

DH arbejder for at fremme at flere unge får en ungdomsuddannelse eller et job. De fleste unge med handicap drømmer om at tage en uddannelse og få et arbejde, ligesom alle andre. Dog er unge med handicap bagud, når det handler om at tage en ungdomsuddannelse eller et job.

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, AE har udarbejdet en analyse for DH over omfanget af unge med handicap blandt gruppen af unge, der ikke har en uddannelse ud over grundskolen.

På landsplan var der 46.840 unge i alderen 15 - 24 år, der har grundskolen som højeste uddannelsesniveau, der hverken er i gang med uddannelse eller job i slutningen af 2018. Ud af denne gruppe har 40 pct. et eller flere handicap.

Dermed tyder det på, at det netop er handicappet (eller følger heraf), der udgør en barriere for at tage en uddannelse eller komme i job.

Hvad kan DH-afdelingerne gøre:

DH-afdelingerne kan være med til at løfte den politiske dagsorden ved at foreslå kommunen en række tiltag. Se eksemplerne herunder:

Eksempler:

  • Kommunen kan iværksætte en målrettet indsats for at finde frem til de unge, der er uden for uddannelse og job, der samtidigt har et handicap. Herigennem kan kommunen få viden om, hvilke udfordringer de unge har og hvilke barrierer, de møder.
  • Ved fx at screene for, om de unge har et handicap, kan kommunen bedre iværksætte de rette indsatser, der støtte de unge i at komme i gang med eller blive fastholdt i uddannelse eller job.
  • Unge med handicap, der er uden for uddannelse og job, har ofte komplekse problemer. Det betyder, at der ofte vil være behov for mere tværgående indsats på tværs af uddannelse, social- og sundhedsområdet. Fx kan ventetider til fx udredning eller psykologhjælp være en barriere for at blive fastholdt i uddannelse. Kommunen bør overveje, om de tilbyder de rette indsatser til unge med handicap.
  • Kommunen kan sikre, at medarbejdere i fx den kommunale ungeindsats har den nødvendige viden om handicap til at støtte og vejlede unge med handicap i at komme i uddannelse eller job.
  • Vær opmærksom på, at cirka en tredjedel af de unge med handicap, der er uden for uddannelse og job, ikke modtager en offentlig ydelse (som fx uddannelseshjælp). De vil ofte været forsørget af deres forældre.

Notat til afdelingerne

DH’s sekretariat har udarbejdet et to-siders notat til hver enkel DH afdeling. Notatet viser andelen af unge uden uddannelse og job i hver enkelt kommune, hvilke anbefalinger og konkrete initiativer din kommune kan sætte i gang i, for at kan sikre, at flere unge får en ungdomsuddannelse eller et job. I finder alle kommuner i alfabetisk rækkefølge:

Bemærk venligst at Fanø, Samsø og Ærø ikke er med.

Find analysen her

Faktaboks: Om analysen

Om de unge har et eller flere handicap er opgjort ud fra diagnoser. I analysen er undersøgt, om de unge har et psykisk handicap i form af f.eks. stress og angst, eller om de har et kognitivt handicap som f.eks. ADHD og autisme. Vi har også set på, om de unge har et fysisk handicap som f.eks. epilepsi, muskelsvind m.m. Analysen bygger blandt andet på data fra Landspatientregistret. Det betyder, at det kun er de typer af handicap og diagnoser, der er registreret i Landspatientregistret, der indgår i analysen. Derfor indgår fx gruppen af ordblinde unge desværre ikke i analysen. Analysen bygger på registerdata fra en række forskellige kilder og er fra ultimo 2018, da det er den senest tilgængelige data.

Det skal pointeres, at man ikke altid kan sætte lighedstegn mellem diagnose og handicap, da handicap traditionelt defineres ud fra, om man bliver begrænset i hverdagen. Kompenserende ordninger og tilpasninger kan betyde, at nogle unge med diagnoser ikke begrænses i hverdagen. Men da handicap ikke registreres i Danmark, er de udvalgte diagnoser en tilnærmelse til en gruppe unge, der ofte vil opleve at have et handicap.

Datagrundlaget er en stikprøve på en tredjedel af befolkningen. Alle tal er tredoblet for at dække hele befolkningen. Tallene er repræsentative for hele befolkningen, men indeholder en vis usikkerhed i forhold til den faktiske fordeling.

Er man hverken selvstændig, lønmodtager eller i gang med uddannelse, og har man højest en grundskoleuddannelse, indgår man i gruppen af unge, der hverken er i job eller uddannelse.