Søg
Nyhed, Internationalt samarbejde

Børn med synshandicap i Ghana ekskluderes fra uddannelse under corona-respons

Ligesom i resten af verden, har samfundsnedlukningen i Det Globale Syd haft store konsekvenser. I Ghana ekskluderes børn og unge fra uddannelse, og der er brug for øjeblikkelig handling, påpeger direktør for Ghana Blind Union.

På billedet ses en tegnsprogstolk i aktion.

Efter udbruddet af coronavirus i Det Globale Syd har nedlukningen i mange samfund været hård, og det går især ud over udsatte grupper som mennesker med handicap.

I Ghana er personer med synshandicap en af de samfundsgrupper, der har været særligt påvirket af initiativerne mod smittespredning. Det gælder ikke mindst børn og unge under uddannelse. På grund af COVID-19-krisen er det ghanesiske uddannelsessystem sat under et kæmpe pres, hvilket har alvorlige konsekvenser for alle børn og unge, men især for dem, der er blinde eller svagsynede.

Skolerne er lukket, så regeringen prioriterer e-learning, men undervisningen er ikke tilgængelig for børn og unge med synshandicap. Derfor lades de i stikken i kølvandet på denne krise, og de er i forvejen langt bagefter på uddannelsesområdet.

For selvom regeringen i øjeblikket implementerer e-learning-kurser, så er de ikke tilgængelige for børn og unge med synshandicap, fortæller Peter Obeng-Asamoa, der er direktør i Ghana Blind Union (GBU).

”Skolerne er lukket, så regeringen prioriterer e-learning, men undervisningen er ikke tilgængelig for børn og unge med synshandicap. Derfor lades de i stikken i kølvandet på denne krise, og de er i forvejen langt bagefter på uddannelsesområdet”.

GBU arbejder på at løse udfordringerne med den ghanesiske regering, men der er et presserende behov nu og her, fastslår direktøren. Derfor har organisationen afsat midler til at fremstille tilgængelige materialer, så blinde og svagsynede børn kan fortsætte skoleundervisning.

”Vi har bl.a. afsat penge til at fremstille undervisningsmaterialer i braille-format (punktskrift, red.) samt lydafspillere, så børnene kan få indtalt og oplæst materialet” forklarer han.

Manglende information og et vigtigt partnerskab

Generelt har manglende oplysning om, og undervisning i, hvordan man skal forholde sig i corona-responsen været et problem for mennesker med synshandicap. De retningslinjer og oplysninger, der eksempelvis annonceres i radioen, som er tilgængelig for blinde og svagsynede, er nemlig så generelle, at de ikke virker. GBU har af samme årsag etableret undervisning for personer med synshandicap i, hvordan de skal forholde sig.

”Når man er blind, er det svært at vide hvad 1-2 meters afstand er. Derfor lærer vi f.eks. folk hvor lange en hvid stok er. Den kan de så bruge som måleenhed. Vi underviser også i, hvordan både blinde og eventuelle ledsagere skal beskytte sig mod virussen, så de ikke smitter hinanden”, fortæller Peter Obeng-Asamoa.

I den forbindelse har partnerskabet med Dansk Blindesamfund gjort en stor forskel og været afgørende for, at mennesker med synshandicap har information til rådighed.

”Samarbejdet med vores partner har virkelig gjort en forskel. Vi har fået printet information om coronavirus med stor skrift og braille, så det er tilgængeligt for personer med synshandicap. Mange brugte ingen værnemidler og vidste slet ikke, hvad virussen var, men med distributionen af informationsmaterialet, har det ændret sig”, siger direktøren i GBU.

Dansk Blindesamfund har fået støtte til partnerskabet igennem Danske Handicaporganisationers (DH) Handicappulje, hvor DH’s medlemsorganisationer kan søge om midler til internationalt udviklingssamarbejde.