Søg
To personer taler sammen ved et bord

Styrke din rolle som brugerrepræsentant

Som brugerrepræsentant spiller du en væsentlig rolle i at sikre, at mennesker med handicap inddrages og repræsenteres i bygge-, anlægs- og digitaliseringsprojekter. Din stemme er afgørende for at sikre tilgængelighed og inklusion i vores fælles offentlige rum.

Hvad er en brugerrepræsentants rolle?

Som brugerrepræsentant repræsenterer du en gruppe af mennesker med handicap og skal sikre, at deres behov og perspektiver bliver hørt og taget i betragtning i planlægningsprocessen. Du behøver ikke være ekspert i byggereglementet eller tekniske specifikationer, men kan henvise til professionelle tilgængelighedsrådgivere eller Bygningsstyrelsen.

Det vigtigste som brugerrepræsentant er, at du kan dele dine oplevelser og erfaringer med dit handicap og identificere udfordringerne for forskellige typer af handicapgrupper: fysiske, psykiske, kognitive og sensoriske handicap.

Hvordan kan du styrke din rolle?

  • Gør dig bekendt med projektet og dets formål samt de specifikke udfordringer, mennesker med handicap kan møde.
  • Del dine personlige oplevelser og udfordringer ærligt og åbent, men vær opmærksom på, at dine erfaringer ikke nødvendigvis er repræsentative for alle.
  • Lyt til synspunkter og erfaringer fra andre mennesker med handicap, og vær åben for deres perspektiver.
  • Vær bevidst om, at nogen handicapgrupper ofte ikke bliver repræsenteret i brugerinddragelsesprocesser. Det drejer sig fx om mennesker med usynlige handicap. Du kan henvise kommunen eller bygherren til DH’s pjece om ’Bygninger og offentlige rum for alle – også for mennesker med psykiske eller kognitive handicap’.

I finder vores pjece 'Bygninger og offentlige rum for alle - også for mennesker med psykiske eller kognitive handicap, 2022' her