Søg

GUIDE: DEN GODE MØDEDELTAGER

Denne guide giver dig - som mødedeltager - råd til god mødeadfærd før, under og efter virtuelle møder. Mange af rådene er de samme som til fysiske møder, men er særligt vigtige at overholde i de virtuelle møder.

Opdateret juni 2021

Før mødet

  • Sørg for god lyssætning og en rolig baggrund, sådan at du ses tydeligt på skærmen.
  • Placér dig et stille sted uden larm i baggrunden.
  • Tjek at din mikrofon, højtalere, web kamera virker, så du er klar til mødestart.
  • Mød til tiden – gerne 5-10 minutter før mødestart.
  • Mød op til 'fjumretid' 30 minutter før mødestart (hvis det er muligt), og du oplever teknikken kan drille, eller det er svært.

Under mødet

  • Følg værtens virtuelle spilleregler (fx have tændt kamera og muted mikrofon).
  • Giv dig tydeligt til kende som deltager, så mødeværten ved, at du deltager.
  • Ræk hånden op virtuelt eller fysisk (alternativt sæt ”X” i chatten, hvis I har aftalt det).
  • Vent på din tur.
  • Sig dit navn før du taler, da ikke alle ved eller kan se, hvem der taler.
  • Når du har ordet, så gør det så kort og præcist, som du kan.
  • Hvis du taler længere tid, så husk at stoppe op ind i mellem og sikr dig, at alle er med. 
  • Undgå at skrive kommentarer i den fælles chat til enkelte personer i mødet.
  • Undgå små (ligegyldige) kommentarer i chatten – især i større møder.
  • Vær aktiv i mødet, i debatten, via chatten - byd ind.
  • Brug gerne "Reactions" i Zoom og Teams, så værten kan se, at du er aktiv.
  • Hold fokus på det virtuelle møde – lav ikke andet imens (fx mails, sociale medier, mad).
  • Vær god til at lytte og tag eventuelt noter undervejs.

Efter mødet

  • Følg gerne op med spørgsmål til mødeværten.
  • Giv gerne konstruktiv feedback så næste virtuelle møde kan blive endnu bedre.
  • Spørg eventuelt, hvordan du bedst kan bidrage næste gang.