Søg
To medarbejdere ser sammen på en computer

Lav en kommunal strategi for tillid og samarbejde på handicapområdet

Mange mennesker med handicap oplever ikke, at de har indflydelse på de tiltag, der iværksættes af kommunen eller får den hjælp, som de har ret til. En kommunal strategi for tillid og samarbejde skal medvirke til, at god dialog og borgerinddragelse sættes i centrum i sagsbehandlingen, visitationen og indsatserne.

Hvad kan I gøre?

DH-afdelingen kan stille forslag til politikkerne om at lave en kommunal strategi for tillid og samarbejde. En strategi skal bane vejen og skabe gode rammer for borgerinddragelse og god dialog mellem mennesker med handicap, pårørende og kommunen.

Der er ikke en fast form for, hvordan kommunale strategier ser ud. Centralt for en strategi er, at den skal udpege fokusområder og beskrive, hvordan der arbejdes med konkrete mål. I dette tilfælde, hvordan kommunen sikrer en højere grad af borgerinddragelse i sagsbehandlingen, visitationen og indsatserne.

En strategi kan fx indeholde:

  • Formål (beskriver strategiens overordnede mål - fx at sætte retningen for, at mennesker med handicap og pårørende oplever at blive inddraget og afgørelser i deres sag er retmæssige)
  • Vision og mission (beskriver hvilken vision og mission strategien bygger på. Hvad er kommunens kernefunktion og mål for fremtiden?)
  • Mål (beskriver konkrete mål, der skal arbejdes mod for at opnå strategiens formål)
  • Pejlemærker (gennem pejlemærker defineres specifikke fokusområder. Kan målene for strategien samles i pejlemærker? Eller omvendt, kan der defineres pejlermærker, hvorfra der kan defineres klare mål?)
  • Handleplan og opfølgning (her noteres den konkrete plan for, hvilke tiltag skal der sættes i gang, ansvarsfordeling, samt hvordan og hvornår der følges op. De konkrete aftaler kan enten skrives i strategien eller en særskilt handleplan)

Inddrag relevant viden

Formålet med strategien er at skabe retning for, at mennesker med handicap og pårørende oplever at blive hørt og inddraget, så de får den støtte, de har behov for. Det er derfor centralt, at mennesker med handicap og pårørende, blandt andet repræsenteret i handicaprådet, inddrages i hele processen med at udarbejde en strategi – ikke kun som høringspart.

En undersøgelse fra VIVE viser, at der kan være stor forskel på, hvordan mennesker med handicap og kommunale ledere oplever inddragelsen og mødet i kommunen.

Det Centrale Handicapråd, Den uvildige konsulentordning på handicapområdet (DUKH), Ankestyrelsen og Socialstyrelsens task force på Handicapområdet har alle sammen viden om udfordringer i mødet med kommunen, hvordan det opleves, og hvilke tiltag der kan iværksættes. Relevant viden bør inddrages til at understøtte den strategiske planlægning.

Klare mål, ansvar og opfølgning

Når der udarbejdes en strategi, er det vigtigt at være opmærksom på, at målene er klare, og det er tydeligt, hvem der har ansvaret for at målene bliver opfyldt, samt hvordan og hvornår der bliver fulgt op. Det sikrer en fælles forventningsafstemning og tillid til det løbende arbejde. Derudover medvirker det til tydelig prioritering og retning for arbejdet med målene i praksis.

Sæt samarbejde og tillid i centrum på handicapområdet

DH offentliggjorde i februar 2021, i samarbejde med KL, fem fælles principper med konkrete anbefalinger til hvordan tillid og godt samarbejde styrkes på handicapområdet. Principper og anbefalinger blev udarbejdet på baggrund af en fælles erkendelse af behov for at styrke borgerinddragelsen i kommunerne.

Et fælles princip er at gensidig tillid og samarbejde skal synliggøres og sættes i centrum i den kommunale sagsbehandling – og at det er afgørende, at kommunale ledere og politikkere baner vejen. DH har derfor, sammen med KL, opfordret kommuner og handicapråd til at udarbejde en strategi for tillid og godt samarbejde.

DH og KL’s fælles principper er, at gensidig tillid og godt samarbejde:

  1. Bør synliggøres og sættes i centrum i sagsbehandlingen
  2. Skabes gennem fælles mål og mulighed for reel indflydelse
  3. Skabes gennem fælles overblik og indsigt i hinandens præmisser, viden og ekspertise
  4. Kræver tid og fleksibilitet
  5. Forudsætter gennemsigtighed og tilgængelighed

Find fælles principper og anbefalinger her på vores hjemmeside (åbner i nyt vindue)

Inspiration og eksempler

Kommunal strategi, Sønderborg Kommune

Sønderborg Kommune har i 2022 fået en kommunal strategi for tillid og samarbejde. Den skal bane vejen og sikre gode rammer for god  borgerinddragelse og god dialog imellem mennesker med handicap, de pårørende og kommunen.

Hent her Sønderborgs kommunale strategi (Pdf)

Fælles principper, Rebild Kommune

Rebild Kommune igangsatte i 2018 en proces hvor de, gennem borgerpanel og borgerinterviews, ville opnå større indsigt i deres borgeres oplevelse af mødet med kommunen. Erfaringerne ledte til en række fælles principper, mål og handlingsanvisninger for mødet mellem kommune og borger.

Se de fælles principper på Rebild Kommunes hjemmeside (åbner ny side)

Ledelseskompas for borgerinddragelse

Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) har i 2018, på baggrund af erfaringer fra Esbjerg Kommunes "model for koordination med borgeren i centrum", udarbejdet et ledelseskompas for borgerinddragelse. Kompasset skal understøtte refleksion og ledelse af borgerinddragelse.

Find ledelseskompasset på VIVE's hjemmeside (åbner ny side) og deres evaluering af Esbjerg-modellen her (åbner ny side)

Hvordan oplever mennesker med handicap og pårørende mødet med kommunen?

Mennesker med handicaps hverdagsliv og levevilkår

Cirka hver tredje oplever slet ikke at have indflydelse på den hjælp, de får fra kommunen og kun cirka halvdelen oplever, at de får den hjælp fra kommunen, som de har ret til. Det viser en undersøgelse af mennesker med handicaps hverdagsliv og levevilkår fra 2017.

Find undersøgelsen på VIVE's hjemmeside (åbner ny side)

Tillid og inddragelse i mødet mellem kommunerne og borgere med handicap

VIVE har i 2021 udgivet en ny tillidsundersøgelse. Resultaterne viser, at der fortsat er en tillidskløft mellem mennesker med handicap og kommunen. Af resultaterne fremgår det, at mennesker med handicap gennemsnitligt i lavere grad end sagsbehandlere og kommunale ledere oplever, at de bliver inddraget og får den støtte de har ret til og behov for.

Find undersøgelsen her på vores hjemmeside (åbner ny side)

Udfordringer i samarbejde omkring børn og unge med handicap

I 2019 udgav VIVE en analyse af samarbejdsudfordringer omkring børn og unge med handicap. Undersøgelsen bygger på gennemgang af en række VISO-rådgivningsforløb og peger på årsager til samarbejdsudfordringer mellem sagsbehandlere og forældre, forældre og fagpersoner i de visiterede tilbud og familiemedlemmer. Ankestyrelsen har i 2020 ligeledes udarbejdet en rapport med bud på, hvad der understøtter et godt samarbejde for forældre til børn og unge med handicap.

Læs mere om rapporten fra VIVE her på deres hjemmeside (åbner ny side) og Ankestyrelsens undersøgelse her (åbner ny side)