Søg
En stabel bøger, hvoraf den øverste er åben, på et bord

Styrk kvaliteten af sagsbehandlingen på socialområdet

Børn, unge og voksne med handicap skal have den rigtige hjælp ved første afgørelse. Det sker dog alt for ofte, at der er fejl i sagsbehandlingen, og at mennesker med handicap ikke får den rette hjælp.

Når en borger klager over en kommunal afgørelse på socialområdet, er det Ankestyrelsen, der behandler klagen. Hvis sagen omgøres, betyder det, at klagen enten hjemvises til fornyet behandling i kommunen, ændres eller ophæves. Antallet af omgjorte klagesager for de sager, der indgår i Danmarkskortene på handicapområdet, er faldet væsentligt fra 2020 til 2021. Der er dog fortsat tale om en høj andel.

Omgjorte klagesager på nationalt niveau:

børnehandicapområdet blev 760 klagesager omgjort ud af 2117 klagesager i 2021. Det er et fald fra 1018 i 2020.

voksenhandicapområdet blev 327 klagesager omgjort ud af 952 klagesager i 2021. Det er et fald fra 508 i 2020.

Hvad kan I gøre?

DH afdelingen kan:

  • Tage initiativ til at drøfte i det lokale handicapråd, hvorfor antallet af omgjorte klagesager er faldet i kommunen. Eller hvorfor de ikke er faldet, hvis det er tilfældet.
  • Opfordre kommunen til at udarbejde en handleplan for at styrke den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen, særligt hvis der er en høj andel af omgjorte klagesager i kommunen.
  • Opfordre kommunen til at deltage i et nationalt forsøg om Tro og love-erklæringer. Social- og Ældreministeriet har den 7. september 2022 sendt et brev til kommunerne om forsøget, som I kan henvise til.

Politisk aftale om Bedre retssikkerhed og stykret sagsbehandling

I 2021 afsatte Folketinget 117 mio. kr. til en række initiativer med fokus på: Bedre retssikkerhed og tillid på handicapområdet. Flere af initiativerne er målrettet kommunerne.

Lav en kommunal handlingsplan for bedre kvalitet i sagsbehandlingen

Et af initiativerne handler om, at kommunerne skal beslutte, om de vil lave en kommunal handlingsplan for at styrke den juridiske kvalitet af sagsbehandlingen. Kommunen skal beslutte det, når de følger op på Ankestyrelsens Danmarkskort over omgørelsesprocenter. Ankestyrelsen kan pålægge kommunen at udarbejde en handlingsplan. Det gør Ankestyrelsen ud fra omfanget af omgjorte klagesager, antallet af klagesager i forhold til antal kommunale afgørelser og styrelsens øvrige kendskab til kommunen.

Deltag i nationalt forsøg med brug af Tro- og loveerklæringer

Kommunen kan også være med i forsøg om brug af Tro- og love-erklæringer på socialområdet, der er et andet initiativ. En Tro- og love-erklæring kan erstatte en del af den dokumentation, der skal oplyse en sag. Formålet med forsøget er at finde ud af, om borgerne vil opleve det som en afbureaukratisering, og om det vil styrke tilliden mellem kommune og borger.

Læs mere om de mange initiativer her (åbner i nyt vindue)

Styrk retssikkerheden på socialområdet – Notat til alle DH-afdelinger

DH’s sekretariat har udarbejdet et notat til jer i DH’s lokalafdelinger med tallene for jeres kommune. Vi opfordrer jer til bruge det i jeres politiske arbejde til at sætte fokus på, at mange kommuner stadig har høje omgørelsestal.